Sidvyer, senaste månaden

fredag 28 januari 2011

Billiga hundar?!



Idag skulle Niklas o jag ta premiärturen med släden tänkte vi. Vi gjorde iordning hundar o spände fast släden på biltaket o åkte ut till Råssnäs fotbollsplaner. Jättestor yta att åka på, gäller bara att man håller sig undan skidspåren. Skidåkarna blir väl inte så glada om man skulle åka i dom antar jag.

Vi eller rättare sagt jag bestämde att vi skulle testa att ha Bella längst fram o Lilo o Ice längst bak. Medans Niklas spände fast hundarna stog jag på bromsen till släden o när alla va klara drog vi iväg!

Bella skötte sig utmärkt o jag kände att det här går ju riktigt bra, men efter ett par hundra meter vänder sig Bella om o kollar på Lilo o Ice o får BUS i blicken....NEEEJJJ skriker jag o försöker mana på henne framåt istället. Hon lyssnar hyffsat o vi kommer ytterligare en bit när hon helt plötsligt börjar spåra o ska dra in i skogen. Jag hänger på bromsen o sen knölar alla tre hundarna! Fasen va jag va arg då, ingen lyssnade o dom krånglade o dummade sig!

Bestämmer då att vi får ta den andra linan där dom springer bredvid varandra alla tre(solfjäder). Men då får Niklas köra. Det går jättebra en stund sen tar det en tvärnit när Niklas säger "höger". Dom bara stod o tittade helt stilla. När dom äntligen började springa igen gick kroken av till linan o hundarna va lösa!!!

Då jäklar fick dom fart....jädrans dumma hundar!!!!! Full fräs in i skogen där dom försvann på stigarna. Vi sprang o lockade o tjoade på dom o när dom äntligen kom ut från skogen så kom det en annan hund gåendes. Niklas såg sin chans att fånga in ekipaget o bokstavligen slängde sig efter Ice, han fick tag i linan o äntligen va dom fast!

Men vilken syn för folket det måste ha varit...tre hundar som sitter fast i varandra kommer springandes i en jkla fart....hahaha

Imorgon ska vi testa igen, skam den som ger sig! Skulle behöva en ledarhund som kan lära våra odjur ett o annat!!!

Tog lite nya bilder på Bella igår. Kolla va hon har växt sen i höstas!!! Hon är ju en stor tjej nu =0)

2 kommentarer:

Linda sa...

Lite tips som ni kanske redan vet!


För att lära dom höger och vänster använd det när ni går promenader med hundarna (Om ni nu gör det). Och ge jätte mycket beröm när dom gör rätt. Så lärde jag mina och det tog inte alls lång tid innan dom fattade :)

Vet ju inte alls om ni använder samma sele när ni spårar med hundarna men om ni gör det så byt till en kort modell så dom förknippar drag med dragselen och spår med spårselen.

Linda sa...

Hej!
Tack för tipsen men vi säger alltid höger, vänster o stanna när vi går promenader. Och dom kan det då men igår vet jag inte va dom gjorde, hjärnsläpp kanske.

Spårar gör vi inte med våra förutom på skoj när vi går i skogen o då har dom halsband på sig. Så dragsele använder vi bara när vi kör drag.

Har du eller någon annan något mer tips? Tas tacksamt emot!